Met spoed gevraagd: 15.000 technici

Afgelopen week luidde Doekle Terpstra, voorzitter van de Ondernemersorganisatie voor de technische installatiebranche UNETO-VNI, de noodklok. Onderzoek van het UWV wees uit dat deze branche de komende vier jaar een tekort aan 15.000 vakmensen verwacht.

Na jarenlange malaise in de sector door de economische crisis leken nu betere tijden aangebroken. Maar de krapte aan technisch personeel kan deze verwachte groei wel eens gaan belemmeren. De technici hebben de werkgevers voor het uitkiezen. Is jouw bedrijf aantrekkelijk genoeg om talentvolle technici binnen te halen en binnen te houden?.

Hoe creëer je aantrekkingskracht?
Enkele tips:
* Speel in op generatie Z.
De nieuwe generatie technici die nu op de arbeidsmarkt komt maakt wezenlijk andere keuzes dan hun oudere collega’s. Voor hen is vrijheid, flexibiliteit, werkinhoud en werksfeer net zo belangrijk als salaris. Ze willen ontplooiingskansen hebben en zinvol werk doen. In een eerder blog schreef ik al over deze generatie Z.

* Stimuleer dat mensen zich blijven ontwikkelen.
Ondersteun je mensen door kennisverbreding, kennisverdieping, switchen naar een andere rol binnen het bedrijf, specialisatie of juist taakverbreding. Teveel technici zitten te lang op dezelfde plek, waardoor de uitdaging verdwijnt, de sleur toeslaat en de interesse om ‘buiten de deur’ te kijken toeneemt.

* Maak een inspirerende bedrijfsmissie.
Een bedrijfsmissie waar zowel de mens als een zinvolle bijdrage aan de samenleving centraal staan. Je bent niet meer alleen werkgever maar ook zingever geworden. Je hebt een inspirerend doel waarvoor mensen ’s morgens graag voor uit hun bed komen en zich met hun hoofd en hart aan kunnen verbinden. Je producten en diensten zijn een vertaling van deze missie; betrokken en vernieuwend.

Ik zie voor werkgevers in de techniek twee belangrijke uitdagingen voor de komende jaren:

  1. Jonge mensen enthousiasmeren voor een technische studie door ambassadeurschap en samenwerking met onderwijsinstellingen.
  2. Werken aan de aantrekkingskracht van je bedrijf, aan de wendbaarheid van je organisatie en aan de ontwikkeling van je mensen.

In een markt van krapte werkt de wet van aantrekking het beste.

 

Hans van Groesen

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *