Generatie Z: nieuwe instroom op arbeidsmarkt

Generatie Z is de nieuwe instroom jongeren die nu op de arbeidsmarkt komt. Wat betekent dit voor je bedrijf?

Generatie Z zijn de jongeren geboren vanaf 1990. Ze zijn volledig opgegroeid in het digitale tijdperk en altijd online. Communiceren doen ze liever via WhatsApp dan met een vergadering. Geef ze kaders waarbinnen ze eigen keuzevrijheid hebben en zelf kunnen bepalen hoe en waarmee ze werken. Ze willen aangesproken worden op hun output, niet op hun aanwezigheid. Oude hiërarchische patronen en autocratisch leiderschap vinden ze lastig. Ze willen graag zinvol werk doen en zichzelf ontwikkelen. Werkinhoud en werksfeer zijn voor hen net zo belangrijk als salaris. Werken, leren en spelen lopen voor hen door elkaar heen.

De cruciale vraag is: Moet je jouw bedrijf aanpassen aan Generatie Z of moeten ze je bedrijf maar nemen zoals het is?

De vergrijzing van de arbeidsmarkt heeft tot gevolg dat veel bedrijven op zoek zijn naar jong talent. Maar hoe zorg je dat jouw bedrijf aantrekkelijk genoeg is voor Generatie Z? De nieuwe generatie arbeidskrachten heeft straks de banen voor het uitzoeken, maar waarom zouden ze voor jou kiezen? Dit soort vragen zijn actueel voor elke onderneming die de komende jaren wil groeien.

Mijn verwachting is dat Generatie Z de komende jaren voor een belangrijke kanteling van de arbeidsmarkt én het bedrijfsleven gaat zorgen. Hierdoor zullen bedrijven moeten kiezen voor een andere wijze van organiseren en managen. Kantel je mee of wacht je af?

Hans van Groesen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *